Realizowane innowacje w roku szkolnym 2022/23
Innowacja pedagogiczna pt. „UCZĘ SIĘ Z SENSEM – wprowadzenie metod efektywnego uczenia się na lekcjach j. polskiego”. Innowacja pozwoli uczniom poznać ich możliwości intelektualne, style uczenia się, ma także zwiększyć ich wewnętrzną motywację do nauki. Powinna wyposażyć ósmoklasistów w narzędzia przydatne nie tylko w okresie nauki, lecz także w całym dorosłym życiu, takie jak techniki szybkiego uczenia się i wiedza dotycząca procesów uczenia się.
Autor: mgr Beata Sumińska
Innowacja pedagogiczna pt. „Język ma znaczenie…” dotycząca kształcenia kreatywności, umiejętności komunikacyjnych i społecznych.
Autor: mgr Beata Sumińska
Innowacja pedagogiczna pt. „Muminek i jego świat”. Doskonalenie sprawności językowych i umiejętności wypowiadania się w formie pisemnej poprzez doświadczenia językowe.
Uczniowie klasy IVa w piątek losują maskotkę, Muminka. Następnie dzieci przygotują pracę, w której opisują przygody Muminka w ich domu. Uczniowie tworzą krótkie formy wypowiedzi: zaproszenie dla Muminka na specjalną okazję, np. urodziny; przepis kulinarny na ulubioną potrawę przygotowaną dla Muminka; instrukcję i ogłoszenie.
Autor: mgr Beata Sumińska
Innowacja pedagogiczna pt. „Magiel – rozmowy o języku” dotycząca kształcenia kompetencji ortograficznych i interpunkcyjnych.
Autor: mgr Beata Sumińska
"Lajki z matmy" realizowana w klasach: IVa, Vb, VIa, VIb, VIIIa
Wdrożenie innowacji „Lajki z Matmy” z zakresu matematyki ma służyć rozbudzeniu aktywności matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny.
Zamierzeniem jej jest rozwijanie zdolności uczniów do skupienia uwagi, koncentracji, wysiłku, woli doprowadzenia do końca podjętego działania.
Dzięki tej innowacji uczniowie mają wypracować sobie chęć do podejmowania aktywności podczas lekcji, sumiennie w niej uczestnicząc.
Ponadto innowacja wdraża elementy oceniania kształtującego polegające na tym, że uczeń ma wpływ na swoją ocenę z kartkówki czy klasówki poprzez wymianę zdobytych plusów podczas lekcji realizowanych w bieżącej pracy.
Często się zdarza, że uczeń zdolny, który bardzo systematycznie pracuje na lekcji i posiada dużą wiedzę, popełnia drobne błędy na sprawdzianie, które automatycznie obniżają mu ocenę, ponieważ zaważa na tym jeden punkt. Uzbierane plusy podczas lekcji pozwolą mu na zniwelowanie tych drobnostek. Odwrotna sytuacja… Uczeń mniej zdolny matematycznie, zdobywający ze sprawdzianów najczęściej liczbę punktów, która nie wystarcza na ocenę pozytywną (np. brakujący 1 punkt do oceny dopuszczającej), nigdy nie uwierzy w siebie, jeśli nie przeskoczy tej bariery „brakującego punktu”.
Świadomość, że ma możliwość wymiany zdobytych plusów na punkt do klasówki zmotywuje go do pracy na lekcji i aktywności podczas rozwiązywania zadań.
Uczniowie mogą wymienić 5 uzbieranych plusów na 1 punkt do kartkówki lub 15 plusów na 1 punkt do klasówki.
Można dopisać tylko 1 punkt do jednej formy pisemnej.
Jeśli uczeń nie chce skorzystać z tego przywileju, może pozostać przy standardowej formie zbierania plusów na ocenę z aktywności (15 plusów to ocena celująca, gdy uczeń zmieści się w miesiącu kalendarzowym, jeśli przekroczy ten czas, to otrzymuje ocenę bardzo dobrą).
Realizujący innowację: Marta Zielonka-Materko
ORTOGRAFIA DO NAS TRAFIA - nauka ortografii z wykorzystaniem gier i zabaw
Opis innowacji Stosowanie różnorodnych gier i zabaw dydaktycznych w nauczaniu ortografii powoduje, że uczniowie wielokrotnie obcują z danym wyrazem, ale zawsze w inny sposób. Atrakcyjne środki dydaktyczne dostarczą dziecku wielu bodźców. Będą sprzyjały wyrabianiu nawyku bezbłędnego pisania.
U dzieci w młodszym wieku szkolnym obserwujemy duże zainteresowanie zabawami umysłowymi, których cechą jest współzawodnictwo w zakresie umiejętności posługiwania się pamięcią, uwagą, fantazją, zdolnością orientowania się. Dzieci od najmłodszych lat z przyjemnością grają w różne gry, organizują zabawy i zawody. Wszystkie te formy stanowią dla dzieci rozrywkę, która jest przeciwstawieniem obowiązków szkolnych. Wprowadzając do nauki szkolnej elementy gier i zabaw, stwarzamy sytuacje, w których dzieci będą się angażowały w to, co robią, będą chętniej pracowały i dążyły do osiągnięcia jak najlepszych wyników. Poprzez zabawę wywołujemy silną motywację. Stosowane w trakcie zajęć aktywne formy pracy sprawią, że to, co trudne, stanie się łatwe i interesujące. Uczenie się przez zabawę wyzwala ciekawość i zainteresowania poznawcze, wzbudza motywację do wykonywania zadań szkolnych i wpływa na rozwijanie twórczych postaw poznawczych dzieci.
Podczas realizacji innowacji ortograficznej uczniowie poznają następujące gry: „Ortograficzne kubki”, „Ortograficzne krzesła” i „Biegające dyktando".
Realizujący innowację: Beata Sawicka i Agnieszka Kopeć
Mamy rady, nie od parady”. Realizacja innowacji w klasie 3a. Głównym celem programu jest rozwijanie u uczniów poprawności ortograficznej.
Aby uatrakcyjnić przyswojenie przez uczniów tych umiejętności powstał program, bazujący w dużej mierze, na wierszach dla dzieci, które zawierają morał. Są to wiersze, w większości autorstwa Małgorzaty Strzałkowskiej. Praca na zajęciach odbywa się w oparciu o pewien schemat- cykl.
Na pierwszym zajęciu zapoznają się z wierszem i autorem, dokonują wspólnej analizy, uczą się pięknej recytacji danego wiersza lub jego fragmentu.
Trzy kolejne zajęcia cyklu pracują w oparciu o przygotowane przez nauczyciela Karty Zadaniowe, wykonują szereg zadań- ortograficznych, językowych, plastycznych. Podejmują próby pisania własnych rymowanek i wierszy. Na zakończenie każdego cyklu dzieci biorą udział w klasowych „Potyczkach ortograficznych”.
Czy znasz słówka? - InstaLing / skuteczna nauka słówek,
https://instaling.pl/materialy.php
W roku szkolnym 2022/2023 nauczyciele języka angielskiego podjęli kontynuację (trzeci rok) uczestnictwa w programie wspierającym nauczanie języka angielskiego ze szczególnym akcentem na poszerzenie znajomości słownictwa poprzez portal internetowy Insta.Ling.
Nauczyciele co tydzień przydzielają poszczególnym klasom IV-VIII słówka zawarte w programach nauczania, a uczniowie, którzy dobrowolnie przystąpili do programu systematycznie (codzienne po 5-10 minut) wykonują sesję polegającą na uzupełnianiu zdań odpowiednimi wyrazami. Uczestnicy programu dostają szczegółowe raporty
o systematyczności pracy ucznia i jego postępach w nauce. Jest to atrakcyjny sposób przyswajania słownictwa drogą internetową, który pomaga uczniom w zapamiętaniu dużej ilości słownictwa. Dodatkowo co miesiąc nauczyciel otrzymuje ocenę generowaną przez system, którą wstawia do dziennika elektronicznego.
Wywiadówka trójstronna - kontynuacja innowacji organizacyjno - wychowawczej, obejmuje ocenianie zachowania w jednym oddziale klasowym, czas trwania innowacji wrzesień 2022 r. - maj 2023 r.
Opis innowacji:
Zebranie z rodzicami, będzie indywidualnym spotkaniem wychowawcy z uczniem i jego rodzicami, prowadzonym przez ucznia. Uczeń będzie aktywnym uczestnikiem procesu kształcenia, przejmie tym samym pełną odpowiedzialność za własne postępy w nauce oraz zachowanie. Na początku roku szkolnego uczniowie podpiszą kontrakt, w którym zobowiążą się do właściwego zachowania oraz wywiązywania się z obowiązków ucznia. Każdy uczeń będzie przygotowywał arkusz samooceny ze swoimi osiągnięciami i porażkami, które uzupełnią na godzinach wychowawczych aż do spotkania, na którym przedstawią swoją pracę. Na spotkaniu dziecko będzie relacjonować swoje postępy w nauce (lub ich brak) i w zachowaniu (swoje mocne i słabe strony) oraz przedstawiać własne pomysły i sposoby poradzenia sobie z niepowodzeniami, w czym pomagać mu będą rodzice i wychowawca.
Realizujący innowację - Dorota Karpiesiuk
Próbny sprawdzian - innowacja metodyczna, czas trwania innowacji wrzesień 2022r. - maj 2023r.
Innowacja dotyczy sposobu przeprowadzania lekcji powtórzeniowych, mających pomóc uczniom zebrać i usystematyzować wiedzę i umiejętności przed klasówką.
W ramach lekcji powtórzeniowych na zakończenie działu nauczyciel będzie przeprowadzał próbny sprawdzian. Podczas tego sprawdzianu zadania będą podobne do zadań ze sprawdzianu właściwego, a ich poziom trudności będzie identyczny. Uczeń pisze próbny sprawdzian samodzielnie. Nie jest on jednak oceniany przez nauczyciela. Na zakończenie zajęć uczeń otrzymuje od nauczyciela poprawne rozwiązania zadań wraz ze schematem punktacji. Uczeń sam sprawdza, co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować lub uzupełnić.
Realizujący innowację - Dorota Karpiesiuk
Realizowane innowacje w roku szkolnym 2021/22
Wywiadówka trójstronna
Lapbookowa nauka- cztery pory roku - innowacja programowo -metodyczna, zajęcia edukacji wczesnoszkolnej klasy I A, I B; czas trwania innowacji październik 2021r. - czerwiec 2022r.
Opis innowacji:
Lapbook to rodzaj teczki tematycznej i obrazkowej mapy myśli, w której umieszcza się informacje, ciekawostki, zadania i zagadki na wybrany temat. To wszystko jest przedstawione w ciekawej formie graficznej: przegródek, kieszonek , zakładek , harmonijek czy mini-książeczek.
Realizujący innowację - Agnieszka Kopeć, Beata Sawicka
Czy znasz słówka? - InstaLing / skuteczna nauka słówek